Franz Josef Degenhardt: Üszkös terep
2015. november 26. írta: regulat

Franz Josef Degenhardt: Üszkös terep

Western az élet. Valószínűleg mindannyian tudunk példát a nagy amerikai mesékből, amikor az egykori pisztolyhős, elveszíti az illúzióit. Cinikus lesz, elveszíti az illúzióit… aztán egyszer csak jön valami, illetve valaki (néha nő, néha egy tanítvány) aki miatt újra sorompóba áll…

uszkosborito.jpgHa jól sejtem ez az opus típus jóval régebbi, mint a western, de nekem most valahogy nekem csak a pisztolyhősök jutottak eszembe. [Szerintem éppen a most olvasott regény égeti ki ennyire az agyam… No mindegy.] Érzem én magamtól is, hogy hülye ez a hasonlat Franz Josef Degenhardt Üszkös terep (Európa – Európa zsebkönyvek, 1979) című regényével kapcsolatban, de lássuk be találó.

A regény hőse Bruno Kappel, egy egykori hatvannyolcas lázadó, jelenleg jól menő ügyvéd. Tulajdonképpen kiégett rutinos, jól kereső, sikeres, és… igazából céltalan, aztán jön egy nő… ahogy a fülszöveg is írja, fellobban a szerelem. Mondtam, mint a westernekben…

Tulajdonképpen azzal kellett volna kezdenem, hogy szeretek hetvenes években íródott nyugatnémet regényeket olvasni. Már.

Sokat írtak a mindennapjaikról. Szerencsére. Különösen az olajválság idejében születetteket, mert van egy olyan érzésem, hogy egyfajta választ láthatok a napjaink problémáira. A válságra adott szélsőséges válaszok, a politikai manipulációk.

Meg azt is szeretem ezekben a könyvekben, hogy valami teljesen más baloldalt mutatnak, mint amit itt a legvidámabb barakkban, az emberarcú diktatúrában, a létező szocializmusban láttunk, éltünk, ismertünk.

A regényben van egy rész, egy diavetítéses Szovjetunióbeli úti beszámolóról. Miközben olvastam, azon hitetlenkedtem, hogy ezek tényleg ennyire naivak voltak? …már a munkáshatalommal, és annak nagyszerűségével kapcsolatban. Döbbenet, na.

Degenhardt történetét szerettem is, meg nem is. Szerettem a témát. Mind a kettőt, a politikait, azt hogy milyen erők kerülnek szembe egy látszólag nem túl nagy durranást jelentő történet, egy kemping katonai célra kisajátítása miatt. A civilek s hatalom összecsapása, a háttérben lévő erők… A hivatásos bajkeverők, a szélsőségesek… hogy hogyan torkollik egy békés akció erőszakba.

uszkosful.jpgNéha az az érzésem, hogy minden gazdasági válság erőszakot termel, és annak csak a címkézése változik. Attól függően, hogy éppen milyen ideológia „papjai” toboroznak ügyesebben híveket… A hetvenes évek Nyugat-Németországában még a RAF-nak, Andreas Baader, és Ulrike Meinhoff követői akarták lángba borítani az országot…

És persze szerettem szerettem a főhős újra magára találását is. Az új szerelmet, az újra kezdést, az… na ezt már nem mondom el.

Viszont, ami határozottan idegesített, hogy ebből az egészből összehozott egy számomra már-már érthetetlen összeesküvés sztorit. Jó bevallom ezekre az izékre soha sem voltam fogékony. Úgyhogy ezeket az okfejtéseket, nemes egyszerűséggel untam, bár lehet, hogy annak idején érdekes volt.

Összességében? Összességében nem lesz a könyv a kedvencem. Sok olyan eleme van, ami érdekes és szerethető, de az egészet felülírja az összeesküvés elmélet mocsara.

A bejegyzés trackback címe:

https://hajokoffer.blog.hu/api/trackback/id/tr48117324

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása