Rádiójátékból regény
2016. január 29. írta: regulat

Rádiójátékból regény

László Endre: Szíriusz kapitány és Corinta

Az az én nagy bajom, hogy elveszek a műfajok sokaságában. Alapvetően például zavar, ha egy űrutazós távoli jövőben játszódó kalandregény scifi jelzőt kap, mert fantasztikusnak, még csak-csak fantasztikus, de a tudományhoz… az emberiség jövőjével kapcsolatos kérdésekhez általában vajmi kevés köze van.

sziriusz.jpgEzért is vagyok részben bajban, ha szóba kerül ifjúságom kedvelt rádiójáték sorozata a Szíriusz kapitány, és amit a történetekből könyvvé írt később László Endre. Nekem ezek ifjúsági kalandregények, vagy még inkább detektív-történetek, ha már a krimi definíciójában ott a hulla.

A gyerekek meg ugye nyomoznak hulla nélkül is… lehet téma az állatkertből ellopott majom, de egy fantáziadús gyerek még az után is tudna nyomozni, hogy anyu megcsókolta a Télapót… vagy, hogy egy kilencvenhat éves matróna, miért néz ki huszonévesnek… Ja, igen ez már bizony a Szíriusz kapitány sorozat harmadik kötetének, a Szíriusz kapitány és Corinta (Móra, 1986) címűnek a rejtélye.

Persze most annak éne jönnie, hogy miért volt jobb a rádiójáték, mint a könyv, de azt akkor hallottam, ezt meg most olvasta, és halvány gyanúm, hogy ezt a történetet már nem is nagyon hallgattam 1982-ben.

Scifiként képtelen vagyok olvasni. László Endre tudományos jóslatai például nem fognak meg. Azt, hogy a történet részben a Holdon játszódik és Világállam van… Na bumm! Az csak egy díszlet. Viszont a rejtély kiderítése, a nyomozás, szórakoztató és olvasmányos… és sokkal jobb, mint a sorozat következő kötete.

Persze a fülszöveg szinte spoiler határos, így nem is beszélnék a történetről.

sziriuszful.jpgInkább arról, hogy olvasás közben rájöttem, hogy mi az a plusz (már Csákányi László hangján túl), ami miatt anno megfogtak a Viktor Szíriusz történetek.

Először is László Endre épít az egészséges nacionalizmusra. Gyerek hőseinek egyike Kocsis Berci akinek kapcsán a gyerekeket büszkeséggel eltöltő magyar vonatkozású dolgok kerülnek elő a legváratlanabb helyzetekben.

Másrészt László Endre játékosan tanít, és hol szólások, hol történelmi események, hol természettudományos érdekességek kerülnek elő a történet során, amit gyorsan el is magyaráz valaki leginkább a legfiatalabb gyerekszereplőnek, de egyúttal az ifjú olvasónak, hallgatónak is.

Persze konkrét példára nem emlékszem, de biztos volt olyan, amit Szíriusz kapitány valamelyik történetéből tanultam, vagy aminek amiatt néztem, olvastam utána.

Azt hiszem Szíriusz kapitány most is megérdemelné, hogy szórakoztassa az ifjú hallgatókat, és olvasókat.

Talán még lehet belőle hangos könyv…

Talán.

A bejegyzés trackback címe:

https://hajokoffer.blog.hu/api/trackback/id/tr668330194

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása