Magány
2012. november 22. írta: regulat

Magány

Franz Kafka: A nyolc oktávfüzet

Ha az ember Kafkát olvas, egyszeriben úgy érzi, hogy idegenek közt él és idegen mindenkitől. – írja Hegedűs Géza.

nyolc_oktavfuzet.JPGNa ezért kerültem eddig Kafkát. Nem szeretek idegen lenni.

Hegedűs ezt az idegenség érzetet azzal magyarázza, hogy

Kafka egész életére, úgy látszik, alapvetően jellemző volt a sokszoros idegenség. Zsidó volt németek között, miközben német volt a csehek között, míg prágai csehnek számított az Osztrák-Magyar Monarchiában. Otthon németül élt, a hivatal ügyfelei közt csehül élt, otthon rosszul érezte magát egy erős akaratú, zsarnoki apa uralma alatt, a hivatalban, úgy látszott, jól érzi magát, mindvégig lelkiismeretes, szorgalmas tisztviselő volt, közben változatos szerelmek gyötörték meg... és mindezek elől, mint egyetlen menedékhez menekült a magányhoz és az íráshoz.

Nekem ez a magányérzés nem Kafka, hanem a Space Odity. Hja kérem, én másik generáció vagyok.

Most mégis úgy alakult, hogy újra próbát tettem. Nem Bowieval, hanem Kafkával. Ha már a kezembe került az A nyolc oktávfüzet (Cartaphilus; 2000) Tandori Dezső fordításában. [Számomra ez halmozottan hátrányos helyzet. Sem az író, sem a fordító nem a szívem csücske.]

Szóval újra próbálkoztam.

Nem egy olvasócsalogató könyv. Megszenvedtem vele. Vissza-visszaugorva egy-egy mondatra rágtam, értelmeztem, vagy inkább értelmezni próbáltam. Megérezni, átérezni, ráérezni…

Ezt a nem naplót. Ezt a töredékekkel, gondolatokkal, gondolatfoszlányokkal és érzésekkel megtöltött kis könyvet.

Igen elismerem, hogy van benne valami, de azzal a valamivel a közöst nem találtam bennem.

Igen, így jártam. Valószínűleg Kafkához még érnem kell.

Nem, nem vinném magammal egy lakatlan szigetre. Az önmagában is szívás lenne, nem kell tetézni.

 

Valami vidámabbal folytatom. Zágon Attila Sánta pegazusával.

A bejegyzés trackback címe:

https://hajokoffer.blog.hu/api/trackback/id/tr554919406

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása